Vegetarian ‘Laab’ Tofu!!

DSC01677resizetext

Vegetarian Tofu Laab

Earlier this month I got a chance to join Food Matters course at Punpun Organic Farm in Mae Taeng, Chiang Mai (2 hours drive from Chiang Mai city), which is a self-reliant center and teaching organic farming methods.  I spent 10 days/nights there and everyday (well, some days they have fish, but very rarely) they served us vegetarian food! At first I thought I’d be in trouble (fainting from insufficient nutrition intakes), but it turned out that I have none of the troubles I used to be facing before.

On the contrary, by eating brown rice, varieties of vegetables of different colours  and tofu, a walk up-down steep hill (sometimes running), good fresh air, and a good sleeping (there I slept very early whereas in the city life, I sleep quite late) good company and good laughs and smile did my body a very good deed.

Your body knows yourself best; all you need to do is to listen to it well enough!

Furthermore, I’ve learned so much about food, how to grow vegetables, seed saving, alternative way of saving energy, food processing and learning about making EM (I’ll talk about it later), Kombucha, making soy milk, tofu, yogurt, cream cheese, etc, etc. Best thing about it is that you got to do it yourself and not just in theories.

Anyway!! I’m going too far from the cooking topic, let’s go back to it then!

Now you know that vegetarian food’s been a big part of my journey there and when I came back home to cook for my family again, I chose this vegetarian Tofu Laab as the first dish to serve them. It is one of the dishes that they taught us how to make it during the course.

Ingredients

Tofu – semi soft, not too hard and not too soft, best if you can make a tofu by yourself. I’ll blog about how to make a tofu later when I have try it myself

Shallots – clean and peel the first layer out then thinly sliced, I used about 1 handful of shallots

Garlic – I only use a pinchful, or you can either opt it out

Mint leaves – 1 cup or 1-1/2 cup – pick only leaves, clean with water and let them dry out before using.

Carrot – shortly grated – using about ½ cup

Tomatoes – I use 2 tomatoes, cut vertically into pieces (cut  one tomato into 6 – 7 pieces)

Soy sauce – I use 5 squeezes (which could be about 4 – 6 tablespoons)

Lime juice – using about 1-2 limes

Sugar – whether it’s palm sugar or coconut sugar, or brown sugar is fine. Use about 2 teaspoon.

Chili flakes – I only use 2 teaspoons, but you can add more or less according to your ability to endure spiciness! I make this myself from dried chili. Slow roast dried chili or dry stir fry them in a pan with low heat and using mortar and pestle to crush them into flakes.

Last but not least! One of the most important ingredients for Laab is Kao Kua or freshly ground roasted rice.

How to make Kao Kua? Very simple! Put on a low heat and a pan, add white rice into it and slowly roast + dry stir fry them until they change colour from white into brown-ish and until they ‘pop’. When the colour change into brown-ish and start to have good aroma, that’s when they’re ready. After done roasting, rest them in a tray for a bit until they cool down. Using mortar and pestle to ground them into small bits.

I’ve never measured how much Kao Kua I use, my advice; be creative and adventurous!! Experiment it yourself because this Kao Kua really enhance the aroma in this dish. Apart from good aroma, Kao Kua also use as a silica gel to absorb humidity or moist. It’s our local knowledge from grandparents.

I’m getting too far off the topic again!! Let’s go back to the cooking method

The cooking method for this dish is very simple; all you need to do is to mix all the ingredients together in a big bowl.

Just be careful with the tofu though cause they’re easily to break.

But for me, I mix soy sauce + lime juice + sugar + chili flakes together first, then add a bit of shallot, carrot, mint leaves, a piece of tomato just to know the taste first hand. After that I pour it into the tofu bowl and add the rest of the ingredients and mix them well. Taste and see if you like the taste or not, season it as how you like. And then it’s done and ready to serve!

DSC01677resizetext

ลาบเต้าหู้ (สูตรมังสวิรัติ)

จานนี้ได้รับแรงบันดาลใจมาจากคอส Food Matters กับพันพรรณออแกนิคฟาร์มที่ อ.แม่แตง จ.เชียงใหม่ เป็นเวลาสิบวัน ที่นู่นเค้าจะมีอาหารมังสวิรัติทุกมื้อ แต่จะมีบางมื้อบ้างที่มีปลา แต่การกินอาหารมังสวิรัติที่นั่น ไม่ได้ทำให้เรารู้สึกขาดสารอาหารเลย กลับรู้สึกว่าสุขภาพแข็งแรงขึ้นด้วยซ้ำ

ในคอสมีการสอนทำน้ำส้มกล้วย (น้ำส้มสายชูที่ทำมาจากกล้วย) ทำน้ำเต้าหู้ ทำเต้าหู้ ไว้ถ้าเราได้ทดลองทำ(และสำเร็จ)เมื่อไหร่ เราจะมาแชร์ให้ได้อ่านกันนะคะ

มาเข้าเรื่องกันเลยดีกว่า ลาบเต้าหู้ค่ะ

เครื่องปรุง

เต้าหู้ เลือกชนิดที่ไม่แข็งไป ไม่นิ่มไป เอาแบบ semi soft ยิ่งถ้าเลือกเนื้อเต้าหู้ที่ไม่ละเอียดเนียนมากได้ยิ่งดี เพราะจะมีการดูดซึมน้ำลาบเยอะ

หอมแดง ซอยเป็นแว่นๆ บางๆ

กระเทียม ใช้ปริมาณน้อยมาก เพราะตัวเด่นของลาบจริงๆ จะเป็นหอมแดงกับใบโหระพา ซอยเป็นแว่นบางๆ เช่นกัน หรือจะไม่ใส่ก็ได้

ใบโหระพา เด็ดเอาแต่ใบ ล้างให้สะอาด แล้วผึ่งลมให้น้ำแห้ง

แครอท ใช้เครื่องขูด ขูดเป็นเส้นๆ

มะเขือเทศ หั่นเป็นชิ้นๆ เหมือนเวลาหั่นแอปเปิ้ล

ซีอิ๊วขาว + มะนาว + น้ำตาลปี๊บ หรือ น้ำตาลทราย (ไม่ขัดสี) + พริกป่น สำหรับปรุงรส

ข้าวคั่ว คั่วเองจะหอมกว่าซื้อตามห้าง เพราะของที่ขายห้างจะคั่วแล้วเก็บทิ้งไว้นาน กลิ่นข้าวคั่วหายไปหมด ถึงแม้จะเสียเวลาหน่อย แต่ถ้าทำให้อาหารมีอโรม่าดีขึ้น เรายอมเสียเวลาทำตรงนี้

วิธีทำข้าวคั่วก็ง่ายมาก เพียงแค่เอาข้าวสารที่ยังไม่ได้หุง ตั้งกระทะไฟอ่อนๆ แล้วคั่วโดยไม่ใส่น้ำมันไปเรื่อยๆ จนกระทั่งข้าวเริ่มเปลี่ยนจากเม็ดใสๆ เป็นเม็ดสีขุ่น เป็นสีน้ำตาลอ่อน เข้ม จนกระทั่งเริ่มพอง พอข้าวเริ่มพองและเป็นสีน้ำตาลสวยก็ถือเป็นอันเสร็จ หลังจากนั้นก็ยกลงจากเตา เทลงถาดสแตนเลส พักทิ้งไว้ให้เย็นลงสักพัก แล้วนำไปตำให้พอแตก แต่ไม่ต้องถึงขั้นละเอียดเป็นผง

วิธีทำก็แสนง่าย

เราจะแยกออกเป็นสองส่วน ส่วนแรกคือเตรียมเต้าหู้ ส่วนที่สองคือเตรียมน้ำลาบ

ที่เราทำ เราจะเอาเต้าหู้หั่นเป็นสี่ชิ้นแล้วทอด ทอดน้ำมันน้อยๆ แต่ค่อยๆ ทอดทีละด้าน ใจเย็นๆ ค่อยๆ ทอดไปจนผิวเต้าหู้เปลี่ยนสี ก็พลิกอีกด้าน แล้วทำไปจนครบ จากนั้นก็เอาขึ้น ทิชชู่ชุบน้ำมันออกจนแห้ง พักไว้

ทีนี้เราก็จะมาเตรียมน้ำลาบกัน

ซีอิ๊วขาว น้ำมะนาว และน้ำตาลมาผสมกันจนได้รสที่ต้องการ เติมพริกป่น (บ้านเราคั่วและตำเอง จะหอมกว่าซื้อตามตลาด) เพื่อเพิ่มความเผ็ดเองตามใจชอบ

สำหรับเรา เราใช้ ซีอิ๊วขาวประมาณห้าบีบขวดซีอิ๊ว

มะนาวสองลูก หรือลูกกับอีกครึ่ง

น้ำตาล ใช้ไม่มาก แค่สองช้อนชา เพราะลาบไม่เน้นหวานเท่าไหร่

พริกป่น เราใส่สองช้อนชา เพราะไม่กินเผ็ดมาก

ทั้งนี้ทั้งนั้น เรื่องรสจะปรุงให้ถูกปากใครก็ปากคนนั้น ไม่มีสัดส่วนกำหนดตายตัวแน่นอนค่ะ

เราจะเอาหอมแดง กระเทียม ข้าวคั่ว ใบโหระพา แครอท และมะเขือเทศ มาผสมในน้ำเลย แต่เอาแค่บางส่วนก่อน เพื่อให้พอมีรสนำในน้ำลาบ ถ้าใส่แช่ไว้ทั้งหมดและทิ้งไว้นานๆ พวกผักมันจะช้ำและเหี่ยวหมด

อ้อ บางคนจะไม่ผสมน้ำไว้ก่อนค่ะ เค้าจะใส่ทุกส่วนผสมลงไปเลยทีเดียวพร้อมกันแล้วคลุกทีเดียวเลย แต่เรากลัวมันจะไม่เข้ากันจึงเอามาผสมแยกก่อน

ทีนี้ก็ถึงเวลานำเต้าหู้ ผักทั้งหลาย และน้ำลาบมาคลุกกันในกะละมัง ถ้าเต้าหู้ค่อนข้างอ่อน เวลาคลุกต้องใจเย็นๆ และทนุถนอมหน่อย ไม่งั้นเต้าหู้ได้มีแตกออกเป็นเสี่ยงๆ แน่ๆ ๕๕๕

พอคลุกเสร็จ ก็ลองชิมดูอีกทีว่าขาดรสอะไรหรือไม่ ถ้าไม่มีอะไรขาด ก็ใส่จาน พร้อมเสิร์ฟได้เลย

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s